8 eladói készség – ilyen az ideális bolti eladó
Amikor valaki eladói tanfolyamra jelentkezik, elsősorban a munkakör, foglalkozás betöltéséhez szükséges kompetenciákat sajátítja el. Az eladónak készülő személy megtanulja, hogyan szolgálja ki és tájékoztassa a vásárlókat. Emellett olyan feladatokat is ellát, amelyek az eladásra kerülő áru átvételével, raktározásával, állagmegóvásával, értékesítésre történő előkészítésével, eladótéri kihelyezésével, értékesítésével kapcsolatos. Az eladó, az áruk beszerzésének előkészítésében és lebonyolításában is közreműködik. Mindemellett, a kereskedelmi egység szabályszerű működésével kapcsolatos eladói feladatokat is ellátja.
Munkakörök, amelyeket a megszerezett szakképesítéssel be lehet tölteni
Az eladó tanfolyamon megszerezett szakképesítéssel legjellemzőbben a következő munkaköröket lehet betölteni: élelmiszer - és vegyi áru eladó, áruházi eladó, műszaki cikk eladó, kultúrcikk eladó, ruha-, textil eladó, porcelán - és edényáru eladó, árupénztáros.
Egy jó kereskedő talpraesett, mosolygós, határozott, motivált, szereti a munkáját és a céljai között szerepel, hogy a boltnak, üzletnek legyenek visszatérő vásárlói. A cikkben bemutatjuk, hogy milyen is egy jó bolti eladó, azaz milyen személyiségjegyei, képességei, készségei vannak, amelyek nem csak az alkalmasságát bizonyítják, hanem ezek a tulajdonságok, visszatérő vásárlókat is eredményeznek.
A pozitív személyiség elengedhetetlen
Nagyon lényeges, hogy a bolti eladó nyitott és barátságos legyen. Fontos, hogy szeresse az embereket, hogy tudjon velük kommunikálni és fontosnak tartsa a segítségnyújtást, akarjon és tudjon is a vevőknek segíteni.
Egy jó bolti eladó motivált
A jó kereskedelmi dolgozó nem csak abban motivált, hogy a vevők kedveljék a boltot, és szeressenek odajárni, hanem abban is, hogy jobb legyen a munkájában, azaz nem utasítja el a képzési lehetőségeket és benne él a vágy, hogy egyre magasabb fokra lépjen azon a bizonyos ranglétrán.
Kiváló problémamegoldó képességgel rendelkezik
Egy igazi kereskedő, egy ízig-vérig bolti eladó, mindenféle problémahelyzetet képes kezelni, legyen szó a vásárlók igényeiről, gondjairól, vagy az alkalmazottak közötti összetűzésről, vagy éppen a beszállítókkal kapcsolatos problémákról. Egy talpraesett bolti eladó nem rezzen össze az első gondnál, hanem minél gyorsabban megoldást talál arra.
Lehet rá számítani
Voltaképpen a vevő és a bolti eladó között is egyfajta bizalom alakul ki, főként, ha a vásárló rendszeresen kéri ki a bolti eladó véleményét, tanácsát. Ez a bizalom csak akkor alakul ki, ha a bolti dolgozó nem él vissza ezzel a helyzettel és empatikusan viszonyul a vevőkhöz.
Tud eladni
A jó eladó az a személy, akiben benne van az értékesítési képesség. S mindez úgy van meg benne, hogy nem tukmál, nem kényszerít valaminek a megvásárlására, hanem ismeri, tudja azokat az eszközöket, amelyekkel észrevétlenül dolgozhat.
Tud és jó vele beszélgetni
A kommunikációs készség, szintén egy nagyon fontos készség a bolti eladó eszköztárában. A kereskedelemben kulcsfontosságú szerepe van a jó kommunikációnak, hiszen az eladónak tudnia kell felvilágosítást adni az adott termékről, fontos, hogy udvariasan válaszoljon a vevő kérdéseire, és a panaszokat is megfelelő kommunikációval kezelje. A hatékony kommunikáció prioritást élvez a munkatársakkal, a vezetőséggel, a beszállítókkal kapcsolatos hatékony, és jó kapcsolat kialakításában és fenntartásában is.
Megfelelő tanulási készségekkel rendelkezik
A kereskedelemben nagyon gyorsan és sok minden megváltozik, így a bolti eladónak folyamatosan alkalmazkodnia kell az új helyzetekhez, az új árukhoz, a legújabb trendekhez, a változó árakhoz, és természetesen, a technológiai változásokhoz is. Ez nagyfokú rugalmasságot igényel a bolti eladó részéről. Ma már számtalan olyan bolti eladó tanfolyam létezik, ahol az ismereteinket felfrissíthetjük, bővíthetjük, így soha nem válik hátrányunkra, ha folyamatosan képezzük magunkat, és mindenféle szituációhoz, változáshoz alkalmazkodunk.
Egyszerre több dologra is képes fókuszálni
Egy jó bolti eladó egyszerre több dologra is képes, és tud összpontosítani. Oda tud figyelni több ügyfélre, de közben szem előtt tartja, hogy minden rendben menjen az üzletben. Egy jó bolti eladó tud rangsorolni, az idővel gazdálkodni, mindezt úgy, hogy nem stresszel, nem idegeskedik.